Iedereen kan het op zijn vingers natellen: als een bedrijf niet goed telefonisch bereikbaar is, dan loopt het omzet mis. Uit recent onderzoek blijkt dat van alle klantcontacten 83% slaagt. Dit houdt in dat 17% van de oproepen niet (goed) beantwoord wordt en dat zorgt voor uiteenlopende gemiste kansen. Laten we eens berekenen wat een bedrijf gemiddeld laat liggen en ontdek hoe u dit kunt voorkomen.
We kijken eerst alleen naar de gesprekken die direct verkoopkansen opleveren. Van alle binnenkomende telefoongesprekken is namelijk gemiddeld 35% commercieel interessant. Stel dat een bedrijf dertig van die gesprekken per maand misloopt. Uitgaande van een conversie van 50% worden vijftien offertes niet gemaakt. Het is heel goed mogelijk dat het bedrijf hierdoor vijf opdrachten per maand misloopt. Bij een gemiddelde ordewaarde van € 1.500,- hebben we het al snel over een verliespost van € 7.500,- per maand en € 90.000,- per jaar.
U kunt zelf uitrekenen hoe hoog deze verliespost bij uw bedrijf is.
Indirecte verliezen door slechte bereikbaarheid
Het verlies in omzet bij een gemist commercieel telefoongesprek is direct te berekenen, maar niet alleen die gesprekken zorgen voor verlies. Elk telefoongesprek naar een bedrijf heeft waarde. Een goed beantwoorde serviceaanvraag zorgt voor klanttevredenheid wat bijdraagt aan toekomstige omzet. Een simpele informatieaanvraag kan op den duur een commerciële kans worden, omdat iemand een goed gevoel overhoudt aan het gesprek. Zo zijn er diverse voorbeelden te bedenken.
Hoe zorgt u voor een optimale bereikbaarheid?
U steekt ongetwijfeld tijd en moeite in het onder de aandacht brengen van uw product of dienst. Deze inspanningen kunnen verloren gaan als de potentiële klant in het eerste contact geen gehoor krijgt of bij de voicemail uitkomt.
Een telefoonservice zorgt ervoor dat u geen gesprek meer mist.
Een telefoonservice wanneer het u uitkomt
De keuze om een telefoonservice in te schakelen hoeft niet zwart-wit te zijn. Het betekent niet dat u al uw gesprekken moet laten beantwoorden. U kunt op veel verschillende manieren doorschakelen en slechts een deel van uw gesprekken laten beantwoorden door een telefoonservice, bijvoorbeeld alleen als u zelf niet in de gelegenheid bent. Op die manier kunt u het doorschakelen zien als een soort verzekering om niet onnodig omzet mis te lopen.
Verdien geld aan uw telefoonservice
U kunt het verlies van omzet door slechte bereikbaarheid gemakkelijk voorkomen door voor een goede telefoonservice te kiezen.
Ben u geïnteresseerd in een telefoonservice die u geld oplevert? Neem dan contact op via ons contactformulier of bel naar 010-2581010.